Izbor marketing kanala ima
strateški i dugoročan značaj, direktno utiče na efikasnost poslovanja
preduzeća, što se može videti kroz profitabilnost kanala i troškove koje
iziskuje. Menadžment
može odabrati ili kombinovati jedan od tri opšta kanala:
DIREKTNI MARKETING KANAL –
takozvani kanal nultog nivoa, gde je proizvođač ujedno i prodavac krajnjem
korisniku. Ovaj kanal se javlja u tri oblika: prodaja od vrata do vrata, prodaja putem pošte na osnovu porudžbina i
prodaja preko mas medija.
POSREDNIČKA MREŽA – je kanal
prvog nivoa. Podrazumeva izgradnju sopstvene prodajne mreže ili bar jednog
posrednika između proizvođača i potrošača.
POSREDNIČKI PRODAJNI KANALI – koje
čine mreža nezavisnih organizacija. Razlikuju se po tome da li kupuju ili
preuzimaju dobra.
Pre nego što izvrši izbor marketing kanala, menadžment treba definisati:
marketing strategiju, pouzdanost marketing kanala, osobine i ciljeve. Pored ovoga važne su i grupe
kupaca, karakteristike konkurenata, okruženja, proizvoda, kao i samog preduzeća.
Svaki od kanala može zastareti
ako se ne menja i usavršava. Postoje faktori koji ugrožavaju efikasnost kanala:
to su promene na tržištu i razvoj nauke, inovacije, elektronsko ugovaranje, nove
tehnike transporta, tehnički progres, novi oblici direktne prodaje i td. Menadžmentu
su potrebni kanali visokog nivoa gde posrednik pronalazi kupce, pruža
informacije o proizvodu, vrši edukacije o načinu upotrebe i rukovanju i ima
savetodavnu ulogu.
Ovi kanali se mogu podeliti na sledeći način.
VERTIKALNI MARKETING SISTEM čini lanac: proizvođač – veletrgovina
–maloprodaja. Njihove aktivnosti su integrisane i njima upravlja jedan od
članova u kanalu – proizvođač, posrednik ili maloprodavac. Pritom, postoje tri
tipa ovog sistema: korporativni, administrativni i ugovorni.
HORIZONTALNI MARKETING SISTEMI – kod
kojih se vrši povezivanje na istom nivou kanala.
MULTIKANALNI MARKETING SISTEMI – činjenica
je da je većina tržišta razvijenih zemalja visoko sofisticirana. Različiti
potrošači imaju različite potrebe. U cilju zadovoljenja očekivanja razvili su
se multikanalni sistemi koji predstavljaju mogućnost višelinijskog plasiranja
proizvoda.
MULTI LEVEL SISTEMI (MLM)
Multi level sistem je metoda plasiranja
proizvoda od proizvođača ka maloprodaji.
Prednosti MLM-a se ogledaju u
neograničenom potencijalu i fleksibilnosti, nije potrebno iskustvo kao ni
kvalifikacije, zarade su proporcionalne sa naporima i sposobnostima.
Organizacija se bazira na nezavisnim
distributerima koji prodaju proizvode potrošačima u skladu sa clijevima
organizacije. Promocija se obavlja putem preporuke, prodaja je lična. Na ovaj
način MLM zatvara krug i i približava se idealnom lancu: proizvođač-prodavac-proizvod-tržište.
Marketing je fokusiran ka
potrošačima ili korisnicima. Ukoliko se definiše jasna marketing strategija,
profit kompanija sigurno neće izostati. Iz tog razloga, mnoge velike kompanije,
akcenat daju upravo na značaju marketinga. Ukoliko vam je potrebna pomoć pri izradi diplomskog rada iz oblasti marektinga možete nam se obratiti za pomoć.